Pages

februarie 12, 2011

enter the void

incerc sa nu ma las influentat de cele citite ori auzite despre enter the void(2009) al lui gaspar noe(recunosc ca pana acum cateva luni nici nu auzisem de el) si sa incropesc cateva cuvinte cat mai obiective sper eu.
incep prin a spune ca daca mai traia freud probabil asta ar fi fost filmul lui favorit si l-ar fi proiectat la seminariile sale ca material de studiu! cred ca si lui kubrik i-ar fi placut:). 
filmul se vrea mai mult sau mai putin o ascedere/incursiune in universul creatiei, o privire "de sus" a traiectoriei sinuoase a spiritului, un mr. nobody travelling like a dead man into a void space odyssey. premisele sunt bune, dar gaspar noe cam esueaza in transmiterea mesajului, parte datorita metodelor pe care le foloseste, parte datorita subiectului cam subtirel as zice eu si destul de simplu. primele douazeci si cinci de minute se dezvolta frumos si intrigant lasandu-te intr-o expectativa tremuranda, apoi urmeaza peste doua ore de un dute-vino halucinant si ametitor(la propriu in cazul meu, pentru ca atunci cand am vazut filmul eram racit, iar cadrele imi dadeau impresia ca sunt high), dar care nu reusesc sa transmita o emotie puternica decat rareori,  legatura frate-sora nu se contureaza atat de puternic pe cat ar trebui, plus ca de la un punct incolo incepi sa-ti dai seama incotro migreaza actiunea. mi se poate imputa ca nu m-am lasat absorbit de film, ca nu l-am privit descatusat de orice ratiune a gandirii. corect, dar atunci chiar ar fi trebuit sa fiu high:). pentru ca trebuie sa recunoastem/sa recunosc ca nu am fi vorbit acum despre enter the void daca acesta nu ar fi abundat in scene sexuale si in cadre deosebit de inteligent lucrate pentru care directorul merita toata consideratia; plus impactul vizual care e senzational. ma vad nevoit sa adaug totusi ca fiecare act sexual nu e de "umplutura", nu e pus pentru rating acolo, ci e o urmare fireasca(suna ca naiba, dar mi se pare o completare necesara:)! ce-ar mai fi de spus? -nu e pentru oricine! merita vazut? -categoric, pentru ca aduce o perspectiva fresh si oarecum necesara cinematografiei! va trece testul timpului? o, well, ramane de vazut:))

daca "enter the void" ar fi beneficiat de o coloana sonora ca cea din "dead man"(1995,j. jarmusch), lucrurile ar fi aratat cu mult mai bine!